Vill du vara med och skapa en stabil grund så vi kan ta nästa steg för Egnahemsfabriken? Vi
söker dig som tycker om samarbete, organisationsbyggande och strukturer, och som brinner
för att bygga ett hållbart och demokratiskt samhälle.
Egnahemsfabriken är ett kooperativ med inriktning på tillsammansbyggande, utbildningar,
social innovation, forskning, professionellt stöttat självbyggeri, odling, omställning, kultur
och ungdomsverksamhet.
Sedan starten 2017 har vi gått från ett forskningsprojekt med 5 deltidsanställda till en bred verksamhet med 16 anställda och en årlig omsättning på 8 MKR (2024). Verksamheten är organiserad i form av en ekonomisk förening. Den dagliga verksamheten planeras och leds av de anställda organiserade i olika verksamhetsområden, föreningens styrelse möts varannan månad och fattar beslut av strategisk karaktär.
Vi är nu i en utvecklingsfas, där vi för att skapa en mer hållbar, professionell och effektiv organisation behöver förbättra vår samordning och stöd i det dagliga arbetet.
Viktiga egenskaper i gruppen på Egnahemsfabriken är vår kreativitet, nyfikenhet och fokus på människor och nya lösningar. Vi tror på tillsammansgörandets kraft, så även i vår organisering av personal och verksamhet.
Vi söker därför nu en verksamhetssamordnare som brinner för att se gruppen växa i sitt eget ledarskap. En person med vilja att underlätta och möjliggöra. Du bör drivas av omsorg och att skapa trygghet för både dig och dina kollegor, lyssna och stötta snarare än att driva på. Att du både kan lyssna och ansvarsfullt stötta till självhjälp är en viktig egenskap. Du behöver kunna prioritera och lotsa gruppen fram till kloka beslut.
Vi söker dig med intresse för medskapande organisering och ett hjärta som klappar extra för kooperation, hållbar utveckling och social ekonomi. Du bor eller vill bo i Göteborgsregionen eller närområdet till Egnahemsfabriken Tjörn och det är en merit med erfarenhet från arbete i liknande befattningar och roller i andra verksamheter. Du kan också ha arbetat i en mindre verksamhet i en annan roll men med inblick i de arbetsuppgifter vi efterfrågar.
Relevant utbildningsbakgrund är också meriterande, men framförallt är du nyfiken på att lära dig nya saker och sugen på att arbeta i en ung organisation med stor potential och fokus på att spela en positiv roll i att bygga det hållbara samhället.
Tjänsten innebär framförallt internt arbete med fokus på fem områden. ( Vi hoppas att du som söker är intresserad och har erfarenhet av iallafall två av dem och är intresserad av att utvecklas till att lära dig det mesta av dem):
- Personalomsorg: Personalstöd, coachning och bollplank, planera och genomföra utvecklingssamtal. Upprättande och revidering av tjänstebeskrivningar, medverka i rekrytering. Dialog vid konflikter, krishantering.
- Projektcoachning och samordning: Stöd till verksamhetsområdenas egen planering, budgetering och målarbeten, stötta verksamhetsområdena i deras fakturering, offerter och anbud. Vara bollplank och länk mellan verksamhetsområdena och styrelsen. Dialog med andra ansvarsroller, såsom medlemsansvarig, volontäransvarig mm.
- Ansökningsarbete: Att både skriva ansökningar och delta i rapportering av pågående projektansökningar och forskningsprojekt.
- Administrativa uppgifter: Offerter och anbud. Projekt- och löneadministration.
Attestering av leverantörsfakturor och arbetstider. Tillsammans med ansvariga och vår ekonom kommer du även bidra till löpande skatteredovisning och bokföring, årsbokslut, årsredovisning, skattedeklaration. Svara på eller fördela nya uppdragsförfrågningar, fördela arbetsuppgifter. Kontakter med myndigheter såsom, arbetsförmedlingen, samordningsförbund m fl. Förvaltning och utveckling av mallar för uppdragsavtal, hyresavtal mm. - Ekonomistyrning och strategi: Budgetering, prognostisering och uppföljning av
utfall. Projektkalkyler och anställningskalkyler. I rollen kan även ingå arbete med kapitalanskaffning, ackvirering av projektmedel mm. Du skaffar dig en helhetsbild av vår ekonomi och arbetar proaktivt med att stärka verksamhetens kassaflöde.
Vi arbetar med en bred verksamhet med allt från forskningsprojekt, utbildningar, bygg- och arkitektuppdrag till odling och arbete med ungdomar. Vi ser möjlighet att du har en yrkesbakgrund som kan berika en eller flera av våra verksamhetsområden, men det är inte ett krav. Arbetsbeskrivningen kommer därför att utformas tillsammans med dig, utifrån din kunskap och tidigare erfarenhet.
Som verksamhetssamordnare arbetar du ihop med styrelsen, det arbetande kooperativet och våra medlemmar. I uppdraget ingår också att arbeta nära Egnahemsfabrikens olika verksamhetsområden och både ha överblick och att vara bollplank. Vi tror också att du behöver vara intresserad av utveckling, men ha ett huvudsakligt fokus på att förvalta och summera den kunskap som byggts upp under våra sju år.
Tjänsten är på 60-100 % beroende på vilken roll vi gemensamt formulerar för dig. Tillträde kan ske omedelbart. Ansökningar hanteras löpande!
Vi tar gärna emot din ansökan på info@egnahemsfabriken.se !